Partner serwisu
Biznes i przemysł

Embraer oferuje Polsce C-390. Czy firma zachęci MON linią montażu końcowego?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Embraer oferuje Polsce C-390. Czy firma zachęci MON linią montażu końcowego?
fot. Piotr Bożyk
Embraer kusi Polskę także w kwestiach militarnych. Wybrzmiało to podczas ostatniej konferencji prasowej w Warszawie oraz naszego wywiadu, w którym Frederico Lemos, CCO Embraer Defense & Security stwierdził, że Polska potrzebuje wszechstronnego i ekonomicznego samolotu do szybkiego rozmieszczania wojsk. Mowa tu oczywiście o maszynie KC-390. Brazylijski producent nie wyklucza także możliwości uruchomienia linii montażu kocowego (FAL), jednak w tej materii głównym czynnikiem będzie ekonomia oraz liczba zamówionych samolotów przez Polskę i inne kraje europejskie.

11 marca br. odbyła się konferencja prasowa grupy Embraer, w której wzięli udział przedstawiciele zarządu brazylijskiego producenta jak Francisco Gomes Neto, prezes zarządu Embraera, Arjan Meijer, dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation oraz Frederico Lemos, członek zarządu ds. handlowych Embraer Defense & Security.

Nie tylko część militarna Embraera pojawiła się wczoraj w propozycjach dla Polski. Podczas konferencji brazylijski producent poinformował, że rozważa nowe projekty w Polsce obejmujące m.in. zakład remontowy podwozia dla samolotów E2 oraz konwersję samolotów E190 na frachtowce. Pisaliśmy o tym w artykule „Embraer: E2 najlepsze dla LOT. Zyskać może polski przemysł”.

Warto dodać, że Embraer już teraz ma bardzo silne powiązania z europejskim przemysłem – 30 proc. samolotu E2 jest produkowane w UE. Na przykład skrzydła są produkowane w Portugalii, a inne kluczowe
komponenty we Francji, Niemczech, Austrii, Hiszpanii i Belgii. Natomiast w przypadku KC-390 – 42 proc. łańcucha dostaw pochodzi z UE. Producent chce jednak jeszcze bardziej zwiększyć swoją obecność na naszym kontynencie.

Oferta Embraer Defense

Embraer oferuje też Polsce nowoczesny samolot wojskowy KC-390 Millennium w konfiguracji NATO, który został już zakupiony przez Niderlandy, Czechy, Portugalię, Węgry, Austrię i Koreę Południową, a także wybrany przez Słowację i Szwecję.

W ramach długoterminowej strategii Embraer poszukuje partnerów do produkcji części oraz montażu końcowego samolotu wojskowego KC-390 Millennium, w zależności od ekonomicznej wykonalności przedsięwzięcia, na który obecnie jest wysoki popyt ze strony krajów europejskich/NATO i reszty świata. Polska jest idealnym partnerem dla Embraera do współpracy w zakresie tworzenia nowoczesnych technologii obronnych i wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy.

Embraer planuje także utworzenie centrum szkolenia taktycznego, zakładu zajmującego się obsługą techniczną, naprawami i remontami płatowca i podwozia oraz polonizację elementów wyposażenia KC-390. Brazylijczycy szacują, że montaż samolotu i związany z nim ekosystem posprzedażowy przyczyni się do wygenerowania blisko 1 mld USD i stworzenia 600 miejsc pracy.

- Oferując samolot KC-390 Millennium Polsce – czołowemu krajowi w NATO – zyskujemy szansę na nawiązanie współpracy z doświadczonym i silnie rozwiniętym polskim sektorem przemysłu obronnego. To także okazja dla Polski, by stać się kluczowym członkiem europejskiego ekosystemu C-390, z dostępem do kompleksowego pakietu przemysłowego, szkoleniowego i serwisowego. Polska to dla nas znacznie więcej niż potencjalny klient – to długoterminowy partner operacyjny i przemysłowy oraz idealna lokalizacja dla europejskiej linii montażowej, którą planujemy rozwijać - powiedział Frederico Lemos, członek zarządu ds. handlowych Embraer Defense & Security.



Spotkanie w MON

Dzień przed konferencją prasową (10 marca), wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda spotkał się z prezesem firmy Embraer, Francisco Gomes Neto. Spotkanie miało na celu omówienie potencjalnych obszarów współpracy z jednym z trzech największych producentów samolotów na świecie.

W trakcie rozmów wiceminister Bejda zapoznał się z propozycjami Embraera dotyczącymi nowych platform powietrznych proponowanych (C-390) w przyszłości na wyposażenie Sił Zbrojnych RP. Poruszono również kwestie związane z eksploatacją i utrzymaniem oferowanych systemów, co stanowi kluczowy element zapewnienia ich długoterminowej gotowości operacyjnej. Istotnym punktem dyskusji były także możliwości ustanowienia przez firmę Embraer zdolności przemysłowych w Polsce.

Wiceminister Paweł Bejda podkreślił znaczenie rozwijania współpracy międzynarodowej w zakresie nowoczesnych technologii obronnych, zaznaczając, że każda oferta będzie szczegółowo analizowana zarówno pod kątem potrzeb i priorytetów modernizacyjnych polskiej armii, jak również wzmocnienia polskiego potencjału obronnego.

Rozmowy z Embraerem stanowią kolejny krok w poszukiwaniu partnerów technologicznych, którzy mogliby wspierać proces unowocześniania Sił Zbrojnych RP.

Współpraca z ILOT

Embraer i Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, ceniony polski instytut badawczy, podpisały porozumienie o współpracy które w przyszłości doprowadzić ma do wspólnych prac badawczo-rozwojowych nad nowymi technologiami i materiałami lotniczymi. Porozumienie zostało podpisane dzisiaj w Warszawie przez Sylwestra Wykę – p.o. dyrektora Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa oraz Francisco Gomesa Neto, prezesa i dyrektora generalnego grupy Embraera. Łukasiewicz – ILOT i Embraer mają zamiar rozpocząć  współpracę koncentrując wysiłki na działaniach badawczo-rozwojowych w dziedzinie innowacyjnych materiałów do zastosowań lotniczych, i projektowania prekursorskich technologii lotniczych.

C-390 w liczbach

Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.

Od momentu wejścia do eksploatacji w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 r., w portugalskich siłach powietrznych w 2023 r. i węgierskich siłach powietrznych w 2024 r., samolot C-390 udowodnił swoją wszechstronność i wydajność. Obecna flota ma nalot ponad 16,5 tys. godzin, ze wskaźnikiem gotowości do misji na poziomie ponad 93 proc. i wskaźnikiem ukończenia misji powyżej 99 proc.

Oprócz nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także Brazylia, Czechy, Portugalia, Niderlandy z Austrią, Słowacja, Szwecja oraz Korea Południowa.

Poleciliśmy embraerem C-390 

W przeddzień rozpoczęcia ubiegłorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w fotorelacji z tego wydarzenia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLL LOT: Airbus czy Embraer? Decyzja coraz bliżej

Biznes i przemysł

PLL LOT: Airbus czy Embraer? Decyzja coraz bliżej

Łukasz Malinowski 10 marca 2025

Lemos (Embraer): Polskie wojsko potrzebuje takiego samolotu jak C-390

Biznes i przemysł

LOTAMS: Pierwszy przegląd typu A embraera E195-E2 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Embraer opóźnia E175-E2

Biznes i przemysł

Embraer opóźnia E175-E2

Mateusz Kieruzal 27 lutego 2025

All Nippon zamawia 77 samolotów, w tym embraery E2 jako pierwsza linia z Japonii

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

PLL LOT: Airbus czy Embraer? Decyzja coraz bliżej

Biznes i przemysł

PLL LOT: Airbus czy Embraer? Decyzja coraz bliżej

Łukasz Malinowski 10 marca 2025

Lemos (Embraer): Polskie wojsko potrzebuje takiego samolotu jak C-390

Biznes i przemysł

LOTAMS: Pierwszy przegląd typu A embraera E195-E2 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Embraer opóźnia E175-E2

Biznes i przemysł

Embraer opóźnia E175-E2

Mateusz Kieruzal 27 lutego 2025

All Nippon zamawia 77 samolotów, w tym embraery E2 jako pierwsza linia z Japonii

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5